Planer på att hålla ett evenemang, eller event som man också säger, för att lansera en ny produkt eller göra reklam för ditt företag? För att lyckas med detta krävs en hel del planering och framför allt marknadsföring för att ”the happening” ska bli så lyckat det bara går. Här är de bästa tipsen.
”Nyckeln till ett lyckat event sitter i detaljerna. Att varje enskild detalj fungerar skapar en minnesvärd helhet.” – Resumé
Som citatet säger är det detaljerna som avgör huruvida ett event blir lyckat eller inte, och för att det ska bli så bra som möjligt är det viktigt att även lägga krut på det som händer innan eventet. Nämligen förberedelserna inför eventet och marknadsföringen av det. Till exempel hos T&S Reklam kan du beställa profilreklam såsom tröjor till alla arrangörer och reklamskyltning med mera, men då kan också beställa olika giveaways som kan delas ut under eventet till deltagarna. På så vis kommer de att minna eventet, och framförallt företaget bakom eventet, varje gång de använder produkten de fått. Därför är det viktigt att lägga lite tanke bakom vad det är du delar ut. Se till att det du lägger i giftbagen överensstämmer och passar till eventets syfte och deltagare – för ingen vill väl ha en upp repning av vad som hände på Vårruset år 2015? Då delades det ut en goodiebag som i efterdyningarna blev mycket hårt kritiserad, just på grund av dess innehåll vilket du kan läsa mer om här hos Sveriges Radio.
Så lyckas du med eventets marknadsföring
Hos Driva Eget finns en massa bra tips på hur du gör eventet till en riktig fest och skapar stämning. Det är visserligen bra att veta de sakerna också, men om du inte har deltagare som kommer till eventet så tjänar stämningen ingenting till. Därför bör du börja med att lägga fokus på just marknadsföringen av eventet så att folk dyker upp. Det är något som InternetWorld tipsar om hur du gör på åtta olika sätt – som att bland annat skapa ett Facebook-event och bjuda in där och att använda dig av eventambassadörer såsom bloggare och youtubers. Så läs deras tips för att verkligen lyckas!