Det blir allt vanligare med event och mässor där olika företag kan knyta kontakter. För mindre företag, framför allt inom service och marknadsföring, är dessa evenemang mycket viktiga.
Det svenska näringslivet förändras. Företag som ABB, Ericsson och Cylinda fortsätter att vara viktiga för Sverige. Men en allt större del av deras tillverkning sker utomlands. Dessutom blir industrierna allt mer automatiserade, så att det helt enkelt inte behövs lika många anställda som tidigare. Produktiviteten ökar, men det gör inte arbetstillfällena på verkstadsgolven.
Det är istället andra sektorer som växer, bl.a. marknadsföring och kommunikation. Både små och stora företag behöver hjälp med olika saker, och dessa uppgifter sköts ofta av mindre företag. Inte sällan har de startats av experter som tidigare arbetat hos de större företagen, och insett att de har en passion och fallenhet för just vissa specifika uppgifter.
Även i de stora industristäderna står småföretagen för en allt större del av tillväxten. I Västerås kommer en tredjedel av skatteintäkterna från småföretagen och deras anställda, säger intresseorganisationen Företagarna till VLT. Samtidigt minskar de stora företagens bidrag till skattekassan en aning.
Hitta kunder och samarbetspartners
Idag är nätverkande viktigare än någonsin, inte bara för den som söker ett jobb, utan även för nya företag som söker kunder. I många kommuner arrangeras speciella events, med föreläsningar, seminarier och mingel, som syftar till att introducera företagare för varandra. Inom det som kallas B2B är det ju inte ovanligt att företag samarbetar, eller köper tjänster och produkter av varandra.
I Västerås arrangeras varje år Stora näringslivsdagen, av det kommunala bolaget Västerås marknad och näringsliv AB. För att näringslivet ska kunna fortsätta utvecklas kan nya företag behöva viss hjälp, och ett event som Stora näringslivsdagen erbjuder en arena för detta. Som en extra bonus bjuder man på talare som f.d. statsministern Fredrik Reinfeldt.