Det är drömmen för entreprenörer och företagare att deras varumärke blir så välkänt att typsnittet i loggan känns igen även fast denna skulle skriva ett annat ord. Något som är verklighet för både Coca-Cola, Ikea och i Sverige; ICA. Men för de allra flesta är det inte så. Vilka är de allra mest värdefulla och meningsfulla varumärkena i världen egentligen?
Ja, de allra flesta företag syns inte på det sätt som de vill, även om det går att förbättra genom att jobba med att skapa värde i folks vardag, samt genom de små detaljerna, som att dela ut ett snyggt nyckelband på en mässa till exempel.
En bra strategi för att bygga upp sitt varumärke är att identifiera ett behov, agera på det och förenkla och förklara. Det kan vara en smart digital lösning till exempel. Visionen om att göra livet och världen lite mer begriplig och bättre är en bra start i varumärkesarbetet. Läs mer om det i Resumé.
Under särskilt de första åren av en startups liv förändras ofta mycket – affärsmodellen kan revideras, likaså organisationen och erbjudandet. Då måste även varumärkesbygget vara lika flexibelt, utan att för den sakens skulle tappa i tydlighet och skärpa – Resumé
Meningsfulla varumärken
I Dagens Media skrivs det om hur de mest meningsfulla varumärkena i världen faktiskt till större del är tech-företag. I samma artikel får det att läsa att en majoritet av alla varumärken skulle kunna försvinna helt utan att någon brydde sig. Artikeln baseras på en stor undersökning som mätt kvaliteten på de nyttor som ett varumärke bidrar med i människors liv och kopplar sedan samman detta med olika nyckeltal och affärsresultat.
De mest värdefulla varumärkena listas även i Göteborgs-Posten, där är det Google, Apple, Samsung, BMW, Lego, H&M och Amazon med flera som är med i toppen av listan.